Microfoontest 6: Harde geluiden

Vraagstelling:

Hoe gaat de microfoon om met luide geluiden?

Werkwijze:

Een microfoon wordt opgesteld op een afstand van 15 centimeter van een cornet. De microfoon staat loodrecht in de beker van de cornet gericht. De cornetist probeert een zo luid mogelijke toon te genereren. Het geluid wordt niet in de ruimte versterkt.

Neumann KM 184

 

AKG SE 300 + CK91

 

AKG C 451 E

 

Sennheiser ME64

 

Rode M5

 

 Behringer C-2

 

Opmerkingen:

  • De gain van de voorversterker is op minimum (5dB) ingesteld om oversturing te voorkomen.
  • Helaas kan de player van de website geen .wav weergeven. Je hoort een mp3 van 320mb/s. Zie onderaan dit bericht een linkje met zip.

Meer info over de microfoontests

Alle files in zip

Microfoontest 5: Toneel en koor

Vraagstelling:

Is de microfoon geschikt voor het versterken van toneel en koor?

Werkwijze:

Een microfoon wordt opgesteld op een hoogte van 1,2 mtr. Op 2 verschillende afstanden wordt een tekst uitgesproken. De FOH mixer filtert tot een maximum van 2 resonantiefrequenties weg. Het geluid wordt versterkt tot zeer nabij de grens van feedback.

Neumann KM 184 

AKG SE 300 + CK91 

AKG C 451 E 

Sennheiser ME64 

Rode M5 

 Behringer C-2 

Opmerkingen:

  • Het weergegeven geluid is van 2x KM140 in xy opstelling.
  • Er is ook nog een proef gedaan met een afstand van 3 meter. Deze afstand leverde echter geen waarneembare verschillen op
  • Helaas kan de player van de website geen .wav weergeven. Je hoort een mp3 van 320mb/s. Zie onderaan dit bericht een linkje met zip.

Meer info over de microfoontests

Alle files in zip

Microfoontest 4: Instrumenten live

Vraagstelling:

Is de microfoon geschikt voor het versterken van instrumenten?

Werkwijze:

De microfoon wordt in een standaard opstelling t.o.v. twee instrumenten geplaatst. De instrumenten spelen een kort werk. Het geluid wordt versterkt tot -6 db onder de grens van feedback.

De instrumenten worden bespeeld door gemotiveerde amateurs.

Bij de opnamen hieronder staan de opmerkingen van de foh engineer.

Neumann KM 184 

‘Hier zit werkelijk geen maat op. Ik kan maar door blijven duwen…’

AKG SE 300 + CK91 

‘Klein zingertje hier en daar, maar is goed te doen’

AKG C 451 E 

‘Hier kan ik werkelijk niets mee, ik moet 2k wel erg diep dippen.’

Sennheiser ME64 

‘5k is wat vervelend aanwezig. Beetje plastic sound misschien.’

Rode M5 

‘Zingt snel op het sub. Moet hpf behoorlijk hoog zetten. Klinkt wat onnatuurlijk.’

 Behringer C-2 

‘Goed te versterken. Klinkt wel wat korrelig.’

Opmerkingen:

  • Het weergegeven geluid is van 2x KM140 in xy opstelling.
  • Helaas kan de player van de website geen .wav weergeven. Je hoort een mp3 van 320mb/s. Zie onderaan dit bericht een linkje met zip.

Meer info over de microfoontests

Alle files in zip

Microfoontest 3: Opname instrumenten

Vraagstelling:

Is de microfoon geschikt voor het opnemen van instrumenten?

Werkwijze:

De microfoon wordt in een standaard opstelling t.o.v. twee instrumenten geplaatst. De instrumenten spelen een kort werk. Het geluid wordt niet versterkt.

De instrumenten worden bespeeld door gemotiveerde amateurs.

Neumann KM 184 

AKG SE 300 + CK91 

AKG C 451 E 

Sennheiser ME64 

Rode M5 

 Behringer C-2 

Opmerkingen:

  • Helaas is van iedere opname de laatste 5 seconden verloren gegaan, waardoor de galmstaart ontbreekt. Dit is veroorzaakt door een beperking in de mp3 recorder van de GLD80:-(
  • Helaas kan de player van de website geen .wav weergeven. Je hoort een mp3 van 320mb/s. Zie onderaan dit bericht een linkje met zip.

Meer info over de microfoontests

Alle files in zip

Microfoontest 2: Ruimtelijk geluid

Vraagstelling:

Hoe voldoet de microfoon voor opname van ruimtelijk geluid?

Werkwijze:

Microfoon is in XY opstelling op 5 meter afstand van het orgel geplaatst. Het orgel speelt een kort eenvoudig werk, dat iets oploopt in dynamiek.

Het orgel wordt bespeeld door een gemotiveerde amateur.

Neumann KM 184

AKG SE 300 + CK91

AKG C 451 E

Sennheiser ME64

Rode M5

 Behringer C-2

Neumann KM 140

Opmerkingen:

  • Helaas is van iedere opname de laatste 5 seconden verloren gegaan, waardoor de galmstaart ontbreekt. Dit is veroorzaakt door een beperking in de mp3 recorder van de GLD80:-(
  • Helaas kan de player van de website geen .wav weergeven. Je hoort een mp3 van 320mb/s. Zie onderaan dit bericht een linkje met zip.
  • De test met de km140 is toegevoegd ‘omdat het kan, niet omdat het moet’
  • Het orgel is meer dan een jaar niet gestemd en de temperatuur van de kerk was 17 graden.

Meer info over de microfoontests

Alle files in zip

Microfoontest 1: Noise

Vraagstelling:

Welke ruis veroorzaakt de combinatie van de microfoon en voorversterker? Hoe verhoud zich deze ruis tot de geluiden van een (gemiddelde) kerkzaal?

Werkwijze:

Microfoon is in de ruimte geplaatst. De gain is zo ver open gedraaid, dat de ruimte- en ruisgeluiden het referentielevel van de recorder bereikten. Het geluid is niet versterkt. Het gesproken woord dient ter referentie.

Neumann KM 184

 

AKG SE 300 + CK91

 

AKG C 451 E

 

Sennheiser ME64

 

Rode M5

 

 Behringer C-2

 

Meer info over de microfoontests

Alle files in zip

Microfoontest

Een aantal microfoons is getest voor toepassing in kerken.

Types

Type Prijs (Bax)
Neumann KM 184 € 617,00
AKG SE300 B met CK91 € 402,00
AKG C 451 E € 327,00 (Type B)
Sennheiser K6 met ME 64 € 307,00
Røde M5 €   89,50
Behringer C-2 €   25,50

Opname/voorversterker

Voor test is de voorversterker en infrastructuur van de A&H GLD80 gebruikt. Als opname eenheid is de interne USB recorder gebruikt. Deze neemt op in 16bit/48k.

Ruimte

De testruimte is de kerkzaal van de GKV Middelburg.

Tests:

  • Voor alle test werd de sensitiviteit van de microfoon gecompenseerd met de gain van de microfoonvoorversterker, zodat alle opnamen een gelijk level hebben.
  • Voor alle tests zijn de microfoons zonder EQ, dynamics of effecten opgenomen. Daar waar versterkt, zijn de microfoons voor de p.a. gefilterd.
  • Daar waar versterkt is enkel het geluid van de (standaard) ambiance microfoons opgenomen. (KM140 in XY) Hierbij werd het referentielevel voor de onderlinge microfoons niet aangepast.
  • De afstanden tot sprekers en instrumenten en de hoek tov de ruimte is voor alle microfoons in de diverse tests gelijk.
  • Voor de XY opstelling is een traferse gebruikt waarmee de membranen exact op elkaar en in 90 graden tot elkaar bevestigd konden worden.

De testresultaten zijn binnenkort te zien op deze site